Clone vs Brand

Hva er en klonet golfkølle?

Klonede golfkøller skal ikke forveksles med originalene de etterlikner. Selv om de er bygget i det samme materialet, har likt design og har samme oppbygging som originalene, og som ikke minst gir samme spillefølelse som orginalen. Det største markedet for klonete golfkøller er i USA med flere millioner solgte køller årlig. Målet med kloning/kopiering er å tilby samme egenskap som originalen men mer prisvennlig for golferen.

En klonet golfkølle likner konseptet med datakopier. Midt på 80-tallet ble klonete datamaskiner introdusert på datamarkedet. Noen av merkene, som f.eks. Compaq, ble senere et stort varemerke.

Kvalitet, spillefølelse, pris

Høsten 2004 hadde Svensk TV-4 i sitt program "golftimmen" en sammenlikning mellom klonete køller, og merkekøller. Spørsmålet var om en kinne kjøpe seg et bedre handicap gjennom dyre og mer kjente køller eller om en like gjerne kunne kjøpe de klonete "brødrene". Kanalen sine uavhengige tester viste at køllene fikk likt resultat med visse unntak for jernkøllene der våre klonede køller oppnådde et bedre resultat.

Årsaken til at du betaler mye mer for en merkekølle er markedsføringen! Kostnadene for utvikling og seleksjon av køller er ikke i nærheten av kostnaden for markedsføring. Visste du at f.eks. uavhengige undersøkelser viser at opp mot 70% av prisen på en merkekølle består av markedsføring og utvikling av varemerket. Matstervinner år 2004, Phil Mickelson, tegnet en femåring kontrakt med Callaway på en kvart milliard